Dietetyk kliniczny

Wakupunkturzysta  + dietetyk + fitoterapeuta = specjalista ds. żywienia

 

Specjalista ds. żywienia jest w stanie przeprowadzić z pacjentem:

  • terapię nadwagi (odchudzanie, otyłość)
  • terapię niedowagi (dieta na przytycie)
  • terapię żywienia w chorobach
    • cukrzyca
    • nadciśnienie
    • IBS
    • problemy gastryczne
    • nietolerancje pokarmowe
    • choroba Hashimoto
    • insulinooporność
    • inne
  • żywienie w ciąży
  • żywienie dzieci

Pomaga również:

  • zmienić złe nawyki żywieniowe w celu poprawy stanu zdrowia, wyglądu i samopoczucia
  • bezpiecznie schudnąć
  • wspomagać proces leczenia różnych chorób poprzez dobór odpowiednio zbilansowanej diety
  • ocenić stan odżywienia
  • zbilansować dietę osób stosujących diety nietypowe np. wegetariańską, eliminacyjną
  • osobom aktywnie uprawiającym sport
  • edukować w zakresie zasad prawidłowego żywienia

 

 

Łuszczyca

Łuszczyca jest bardzo często występującą chorobą – na świecie choruje ok. 125 milionów ludzi, a w Polsce ok. miliona. Jej charakter jest przewlekły i nawracający. Chorzy czują obniżoną jakość życia zarówno w sferze psychicznej, jak i fizycznej. Bardzo ciężko leczy się tę chorobę, jednak zdrowa dieta w łuszczycy może przynieść pozytywne rezultaty!

 

Łuszczyca a dieta

Badanie naukowców wykazały, że występowanie łuszczycy w pewnych obszarach globu jest częstsze, a w innych dużo rzadsze. Pierwszym powodem takiego zjawiska jest wpływ słońca – tam, gdzie jest go więcej, spotyka się mniej osób chorych na łuszczycę (dlatego w Skandynawii ok. 12% boryka się z tą chorobą). Po drugie ogromne znaczenie potwierdzone naukowo przypisuje się diecie. Na Syberii, gdzie je się dużo mięsa, mieszkańcy częściej cierpią na łuszczycę niż np. w Japonii, gdzie spożywa się zielone warzywa, ryby i zupy.


Dieta w łuszczycy

Stosowanie odpowiedniej diety nie wyeliminuje łuszczycy, jednak pomaga zapobiec nasileniu się objawów oraz wydłużyć okres bez nawrotu choroby, co w dużym stopniu wpływa na komfort życia chorego. Co więcej, zmiana diety w łuszczycy obniża prawdopodobieństwo rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego, nadciśnienia tętniczego oraz zaburzeń lipidowych. Badania naukowe wykazały związek między otyłością a łuszczycą, dlatego zmiana nawyków żywieniowych oraz zrzucenie nadwagi zmniejszą ryzyko zachorowania.

Dieta w łuszczycy, jakich produktów unikać?

Unikać należy:
– mięsa (zwłaszcza czerwonego) – zawiera wysoką ilość wiązań siarkowych, przez co organizm musi mocniej pracować, by je strawić. Gdy jemy mięso, powinniśmy pić dużo wody, która pozwoli w pewnym stopniu pozbyć się niekorzystnych produktów.
– warzyw z dużą ilością związków siarki: fasolka i groch
– produktów nasilających produkcję histaminy, która wywołuje swędzenie: pomidory, jagody, truskawki, pomarańcze, ananasy
– produktów odwadniających organizm: kawy, alkoholu, ostrych potrawy
– cukrów (zwłaszcza rafinowanych)

Leczenie łuszczycy dietą

Przykład mieszkańców Japonii pokazuje, że dieta wpływa na łuszczycę, dlatego ważne jest odpowiednie dobranie produktów. Dieta optymalna przy łuszczycy powinna być bogata w:
– zielone warzywa bogate w kwas foliowy: szpinak, brokuły, sałata
– warzywa poprawiające stan skóry: seler, dynia, marchewka
– mięso łatwo odchodzące od kości po ugotowaniu: kurczak, indyk
– tłuste ryby morskie
– olej lniany i nasiona lnu
– orzechy włoskie – źródło kwasów omega-3

Co poza dietą w łuszczycy?

Leczenie łuszczycy dietą jest jednym z zalecanych działań, jednak obok zmiany nawyków żywieniowych i pozbycia się nadwagi, należy również wystrzegać się palenia tytoniu czy picia alkoholu. Nikotyna sprawia, że układ immunologiczny nie pracuje tak, jak powinien. Alkohol m. in. nasila produkcję histaminy. Chorzy na łuszczycę poza dietą powinni sięgnąć po odpowiednie kosmetyki przeznaczone dla wrażliwej i suchej skóry. Kosmetyki, tak jak dieta, nie wyleczą łuszczycy, jednak pomogą w walce z nią, zmniejszając objawy i zwiększając poczucie komfortu w codziennym życiu.

 

 

 

Grzybica

 

Żywienie w grzybicy

Przy nadmiernej kolonizacji grzybów w organizmie niezwykle ważne staje się prawidłowe odżywianie. Wszystkie posiłki powinny być odpowiednio zbilansowane i poddane właściwej obróbce termicznej. Ważne jest też, żeby unikać takich produktów, które sprzyjają rozwojowi grzybów. Dieta ma za zadanie wspomagać leczenie farmakologiczne i odbudowywać prawidłową florę bakteryjną. Pamiętajmy, że odpowiednie żywienie może też zapobiec powstaniu lub zmniejszyć ewentualne niedobory żywieniowe. Takie niedobry mogą pojawić się w momencie, gdy grzyby – szczególnie te z rodzaju Candida – rozwijają się w organizmie. Zastosowanie właściwej diety przeciwgrzybiczej może w takim przypadku poprawić funkcjonowanie układu odpornościowego i ogólne samopoczucie.

 

Im mniej cukrów prostych, tym lepiej

Cukry proste to główne źródło energii dla grzybów, sprzyjające ich rozwojowi. Dlatego osoby, które walczą z grzybicą, powinny zdecydowanie ograniczyć ilość cukrów prostych w posiłkach. Pacjenci często czują potrzebę jedzenia słodyczy, są rozdrażnieni, mają problemy z koncentracją i ciągle są głodni. To konsekwencja diety obfitującej w łatwo przyswajalne węglowodany. Sprzyja ona rozwojowi grzybów oraz nasila objawy kolonizacji. W takim przypadku zaleca się wzbogacenie posiłków o produkty zbożowe nieoczyszczone, pełnoziarniste, razowe pieczywo na zakwasie, ryż dziki, kasze, np. gryczaną, pęczak, jaglaną, owsianą. Produkty te, oprócz węglowodanów, dostarczają także błonnika pokarmowego, który wydłuża czas ich trawienia. Błonnik jest również źródłem witamin z grupy B. To istotna informacja, ponieważ grzybica zwiększa zapotrzebowanie organizmu na te witaminy. Pacjenci mają niedobory witamin z grupy B, ponieważ grzyby zużywają duże ich ilości.

Mleko i jego przetwory zawierają cukier- laktozę, dlatego ich spożycie powinno być ograniczone do minimum. Przetwory mleczne, np. śmietana, ser biały czy żółty są produktami przetworzonymi, poddanymi procesowi homogenizacji oraz pasteryzacji zmieniającej strukturę białek. Białka te nie są wówczas trawione. Zalegając w jelitach fermentują i powodują zaburzenia ze strony układu pokarmowego, m. in. w postaci wzdęć. Dłuższy czas przebywania w jelitach powoduje, że produkty te stają się pożywką dla grzybów. Wyjątek stanowią kefiry, które dostarczają probiotyków, czyli bakterii korzystnie wpływających na florę jelitową. Mogą one być spożywane okazjonalnie, maksymalnie 1-2 razy w tygodniu. Alternatywą dla mleka mogą być niesłodzone roślinne napoje, np. owsiane czy jaglane.

Ważny indeks glikemiczny

Kolejnym ważnym kryterium wyboru składników diety w przypadku grzybicy jest ich indeks glikemiczny (IG). Indeks glikemiczny systematyzuje żywność pod względem wzrostu stężenia glukozy we krwi po ok. 2 godzinach od jej spożycia. Innymi słowy, określa szybkość wchłaniania cukru ze strawionego pokarmu do wnętrza organizmu. Produkty najkorzystniejsze dla osób leczących się z powodu grzybicy to te o niskim IG, o wartości poniżej 55. Należą do nich: nasiona roślin strączkowych, większość warzyw, niektóre owoce, np. jabłka, morele, truskawki, maliny, żurawina, wiśnie, brzoskwinie, a także chleb pełnoziarnisty, gryczany, pumpernikiel, nabiał, makarony pełnoziarniste, razowe, dziki ryż, większość nasion i orzechów.

Produkty o wysokim indeksie glikemicznym są często produktami przetworzonymi, zawierającymi duże ilości cukrów prostych i małe ilości błonnika pokarmowego, czyli stanowią doskonałą pożywkę dla rozwijających się grzybów. Im wyższy IG spożywanych produktów, tym wyższe stężenie glukozy we  krwi i szybki jej spadek na skutek działania hormonów m.in. insuliny. Spożywając takie produkty, szybko robimy się głodni i dostarczamy organizmowi kolejną porcję cukrów.

Zróbmy miejsce dla żywności nieprzetworzonej

Podstawą jadłospisu osób z grzybicą powinny być świeże warzywa, dostarczające bardzo małych ilości węglowodanów prostych, ale za to znacznych ilości błonnika pokarmowego. Ułatwiają one pracę jelit i oczyszczają je z toksyn. Warzywa najlepiej jest jeść surowe lub krótko gotowane na parze.
Korzystne działanie wykazują cebula i czosnek, które mają właściwości grzybobójcze oraz dostarczają oligosacharydów, będących pożywką dla prawidłowej flory bakteryjnej jelit. Probiotyki, czyli dobre z punktu widzenia zdrowia bakterie i drożdże, pozwalają odbudować właściwą florę oraz wzmocnić układ odpornościowy. Ich naturalnym źródłem są produkty kiszone, np. kapusta, czy ogórki. Dla osób, które nie mają problemów z tolerowaniem laktozy, źródłem probiotyków mogą też być kefiry i maślaki o naturalnym smaku. Fermentowane produkty mleczne nie powinny jednak zbyt często pojawiać się w menu z racji zawartości cukru mlecznego – laktozy, który może stanowić pożywkę dla grzybów.

W menu powinny się także znaleźć takie produkty, jak ryby morskie, np. świeże sardynki, szprotki, śledzie, halibuty czy łososie oraz orzechy, np. włoskie, a także nasiona, np. siemię lniane i małe ilości olei roślinnych np. lniany, rzepakowy czy oliwa z oliwek. Wszystkie te produkty zawierają przeciwzapalne kwasy omega-3, które wspomagają walkę z grzybami. W diecie wspomagającej walkę z grzybicą ważne jest także prawidłowe nawodnienie organizmu. Woda wypłukuje toksyny produkowane przez grzyby oraz wspomaga działanie błonnika pokarmowego w jelitach. Należy wypijać min. 2,5-3 l płynów w ciągu doby. Najodpowiedniejsze będą: woda mineralna, napoje roślinne, herbatki owocowe i ziołowe. Wodę należy pić małymi łykami, regularnie w ciągu całego dnia. Dzięki temu organizm będzie prawidłowo nawodniony.